Del 12 al 14 de juny vam participar a la trobada que es va portar a terme a “Le Chant du Pissenlit” Gallinagues (Aude – França) co-organitzada per Terre de Liens, Terra Franca i l’Escola de Pastors de Catalunya. L’objectiu de la mateixa era conèixer i debatre entorn l’eina dels espais test o incubadores per a pagesos.
Els espais test són una eina creada a França l’any 2006. Es tracten d’espais (finques agrícoles) que acullen temporalment a persones que volen ser pageses. Aquestes incubadores permeten desenvolupar una activitat agrícola o ramadera responsable i autònoma, a escala real, d’una durada limitada i en un marc legal que redueix els riscos pel futur pagès/a. Aquest test es fa amb l’acompanyament de pagesos professionals molt vinculats a aquella finca o al mateix territori.
Després de 6 anys de treball, l’Escola de Pastors de Catalunya té la necessitat de donar resposta, més enllà de la formació que ofereix, a les persones que un cop han fet el nostre curs requereixen d’un espai intermedi abans de la seva instal·lació definitiva. Normalment això es deu al fet que no disposen de terres i, alhora, perquè necessiten una formació més professional lligada a una experiència real que elles mateixes puguin gestionar.
La trobada a Gallinagues va evidenciar la idoneïtat de plantejar aquestes plataformes intermitges per afavorir les instal·lacions progressives i amb garanties per tenir persones noves al camp. A les jornades va assistir el responsable de la xarxa nacional d’espais test a França, RENATA. A ” Le Chant du Pissenlit “, espai test vinculat a l’associació “Graines de Paysannes” vam poder conèixer de primera mà l’experiència de 5 persones que estan en aquest procés vinculats a activitats tan diverses com la producció de llet i formatges amb vaques i cabres, producció d’ous, horta i pa. Totes elles realitzant producció ecològica i biodinàmica. Alhora vam tenir l’oportunitat de conèixer l’iniciativa de l’associació PROMATA de tracció animal.
En aquesta trobada vam participar 20 persones d’entitats i administracions Catalanes, Aragoneses i Basques. Una trobada fantàstica d’intercanvi per mirar de donar forma a una possible xarxa d’espais test.
L’Escola de Pastors de Catalunya està treballant la implantació d’un primer espai test per ramaderia per al curs 2015. Us en mantindrem informats.
Deixa un comentari